Thursday, May 21, 2009

eMOsiku tERgaNggu………

20/05/09

hari ini aku agak terlewat ke stesen bas untk pulang gara2 perbincangan yg pnjang brsama SV merangkap jurutera jalan aku......
berjalan dgn lajunya seperti ada pnjahat yg sdg mngikuti aku…
inilah rutin harian aku, pergi dihantar oleh abg ipar, pulang dihantar oleh driver bas (bagus la ada yg mahu mnghantar pergi dan pulang

........................................................................
Sebetulnya, crita di atas ini bukanlah crita sbnr yg ingin aku coretkan kali ini,
perkara yg telah menggangu emosi aku adalah crita yg mnyayat hati di bawah ini…

.........................................................................

Setelah lebih kurang 5 minit aku smpai di stesen bas td, aku trlihat seorang auntie (cina, lingkungan 40-an) sdg memapah seorg lagi auntie (cina jugak, lingkungan 60-an) yg aku lihat sudah tidak mmpunyai kudrat yg kuat lagi…
Auntie 40-an memapah auntie 60-an dgn brhati2 ke arah kaunter stesen bas, smbil auntie 40-an mnunjukkan riak2 risau di mukanya dan pada auntie 60-an kelihatan mutiara jernih brtakung di kelopak matanya..
(dlm hati aku trtanya, knapa plak ni? Jgnla ada drama plak kt cni, aku dh la sgt sensitif tngok org2 tua ni)
tiba2 ada seorg pmandu bas mnhampiri 2 org auntie itu.
********
Auntie 40-an: incik, ini mkcik mau pulang, tp xtau nk kemana..
Pmandu bas: mcm mn kami mau tolong?
(auntie 40-an brcakap dgn auntie 60-an mnggunakan bhs ibunda mreka)
auntie 40-an: mkcik ini ckp dia dr hspital mlawat kakak dia sakit, tp xtau mau blik mcm mna,xtau mau naek bas apa. Nk blik pon duit xda. Dia ckp dia dduk d pinang tunggal.Incik boleh tolong hntar dia.
Pmandu bas: ada no telefon kluarga dia?
(kedua2 auntie brkomunikasi lg dgn bhs yg aku xfaham)
auntie 40-an: dia xtau no tlefon, dia xdak no tlefon sapa2
pmandu bas: habis tu, mcm mn kami mau 2long... xpa2, bwk dia ke dlm kaunter dulu...
******** selepas tu, aku kurg pasti, apa yg mreka bncangkan di sana***********

auntie 40-an trpaksa mnggalkan auntie 60-an krn bas yg ingin dinaikinya sdh mahu brgerak.
Apa yg mmbuatkan aku tnpa sgn silunya mnitiskan air mata disitu jgk adlh, auntie 60-an itu sprti mngejar auntie 40-an itu dgn kudratnya yg xbrdaya lg sprti mnghalang auntie 40-an dr mniggalkannya (smbil mnitiskan air mata).
Auntie 40 an mnyuruh auntie 60 an itu tnggu disitu krn mreka akn mnolong dia nnti.
Auntie 60 an mnunggu di kerusi smbil brcakap seorg dri dan menitiskan air mata lg,
tp tiada siapa yg mempedulikannya
Aku sgt2 hiba mlihat keadaan wanita tua itu..
knapakah nasib wanita yg dh xbrdaya itu sedemikian rupa?
Bila bs yg aku mahu naiki ingin brgerak auntie 60-an trut serta mnuju ke arah bas krn ingin mnaikinya sdgkan dia pon tidak tahu arah tujuannya.
Aku brasa amat kasihan dan brsalah krn tidak mampu hndak brbuat apa2 bila mlihat auntie itu mnaiki tngga bs dgn sukarnya shingga pd anak tngga yg prtama dia tdk mampu shingga trduduk di situ.........
Kekecewaan jelas kelihatan di wajahnya apabila pkcik yg mmbawa bas mnyatakan arah laluan bs tidak sama dgn arah laluan yg ingin dituju auntie 60-an itu, sekali lagi auntie itu menitiskan air mata.
Aku tidak dapat mnahan air mata aku dr turut mngalir jugak,
kasihan melihat keadaanya dan mmbayangkan sekiranya ianya terjadi kpd ahli keluarga aku ataupun sesiapa saja aku aku kenal.
***sepanjang perjalanan aku berdoa semoga Allah memberi jalan kepada auntie itu dan ada yg mmbantunya untuk pulang****

6 comments:

++sue++ said...

imah...imah...
sdey gak...
huhu..
igtkan mu der poblem td..
upernyer ade org yg xbedaye yg mu xley tlg...

imah said...

huhu... erm sedih ngat tngok mkcik tu...

skyahaya said...

seyesli ak tacing ngn cita hg nie~

ummiiqbal said...

kesian dia...

Anonymous said...

don't be sad:))

cdomp said...

nk wat cemana imah..setiap org diuji dgn cara yg berbeza..kita yg tgk mmg xmampu menolong..tp ada yg lebih berkuasa lg yg mampu menolong...